11 kwietnia, 2023
Blog Biznesowy

Pierwszy krok do transformacji cyfrowej

Grzegorz Zimon

Transformacja cyfrowa to popularne pojęcie, które odmieniane jest przez przypadki w kontekście podnoszenia efektywności firm wszystkich branż. Często kojarzy się z rozległymi projektami, związanymi z wdrożeniami systemów ERP, CRM, BPM czy BI. Czy rzeczywiście decydując się na transformację cyfrową musimy sięgać po tak poważne i trudne do wdrożenia narzędzia?

Przygotowując strategię cyfryzacji firmy definiujemy ambitne cele, które stopniowo będziemy realizować w kolejnych krokach. Oceniamy bieżącą sytuację całej firmy, wskazujemy bariery rozwoju i procesy, których doskonalenie może przynieść najwięcej korzyści. Dobrze gdy plan działań podzielony jest na drobne etapy, których osiągnięcie zajmie stosunkowo mało czasu i przyniesie realne korzyści dla organizacji. Czasami mogą to być niewielkie zmiany ale nawet ich skromna skala będzie świetną okazją do budowania i weryfikowania mechanizmu systematycznego doskonalenia firmy.

Sposobem na realizację polityki drobnych kroków, może być wdrożenie aplikacji mobilnej, wspierającej wybrane procesy biznesowe. Ograniczona i ściśle dopasowana do konkretnych potrzeb funkcjonalność, pozwoli szybko zweryfikować przyjęte założenia transformacji cyfrowej.

W ten sposób można podjąć wyzwanie automatyzacji wybranych procesów, wsparcia analizy danych lub usprawnienia komunikacji z pracownikami i klientami. Szczególnie cenne efekty można osiągnąć koncentrując się na sprawnym przepływie informacji, tam gdzie o wynikach procesu decyduje szybki czas reakcji. W takich zastosowaniach aplikacja mobilna wyróżnia się łatwą dostępnością dla użytkowników. Pracownicy i klienci mają ją zawsze w zasięgu ręki i mogą z niej korzystać w dowolnym momencie. Dzięki temu aplikacja mobilna na czas dostarczy użytkownikom wymagane dane i pozwoli przekazać dalej podjętą decyzję. W ten sposób człowiek staje się integralnym elementem procesu. Wąskie gardła są monitorowane i w przypadku występowania zatorów możliwe jest natychmiastowe rozwiązywanie problemów. Przekłada się to na optymalizację wykorzystania dostępnych zasobów, efektywność procesu i zadowolenie klientów.

Aplikacja mobilna może udostępnić zupełnie nowe narzędzia budowy doświadczenia klienta. Staje się ona podstawowym punktem styku z firmą. Dostarcza informacje o aktualnej ofercie, pozwala składać zamówienia i śledzić ich realizację. Dane gromadzone przy okazji obsługi posłużą do ciągłego doskonalenia procesu i dostosowania oferty do potrzeb klienta. Nowe narzędzie kontaktu z klientem w znaczącym stopniu może ograniczyć kosztowną obsługę face 2 face.

Koszty i czas niezbędne do realizacji projektu można dostosowywać do budżetu, modyfikując zakres oczekiwanej funkcjonalności. Skupiając się na najważniejszych wymaganiach możemy szybko podnieść sprawność kluczowych procesów, nie angażując się w duży projekt. Co ważniejsze, opracowując ograniczony zakres, możemy szybko zweryfikować przyjęte założenia i sposób prowadzenia projektu. Możemy upewnić się, jak wypracowana koncepcja rozwiązania sprawdza się w rzeczywistości, jak jest przyjmowana przez użytkowników i jak wpływa na działanie firmy. Dopracowane w ten sposób szczegóły wdrożenia są bezcenne na drodze do realizacji całości aplikacji. Pozwalają uniknąć poważnych problemów w przyszłości i poprawić ostateczne efekty.

Drobne kroki transformacji cyfrowej mogą znacząco odmienić firmę. Podnieść jej konkurencyjność i efektywność operacyjną. Wybór technologii, w jakiej dokonywana będzie zmiana wymaga indywidualnej analizy ale wykorzystanie aplikacji mobilnej niemal zawsze daje unikalne możliwości. Pozwala być bliżej pracowników i klientów aby skuteczniej wychodzić naprzeciw ich potrzebom.

Udostępnij

Polecane artykuły

Pokaż wszystkie