9 lutego, 2023
Blog Biznesowy

Co oferuje zewnętrzny Product Owner?

Grzegorz Zimon

Product Owner jest głównym punktem styku pomiędzy organizacją a zespołem realizującym nowe oprogramowanie. To on odpowiada za analizę wymagań, wyznaczanie celów i finalne dostarczenie produktu, który niesie ze sobą realną wartość. Czy Product Owner musi być częścią organizacji, dla której pracuje? Czy może być zasobem zewnętrznym?

Naturalną odpowiedzią wydaje się, że najlepiej jest jeśli PO pochodzi z firmy, dla której pracuje. Dzięki temu zna lepiej organizację, procesy i ludzi odpowiadających za poszczególne obszary. Dużo lepiej czuje specyfikę firmy i może trafniej przewidzieć jej reakcję na proponowane zmiany. Czy jednak zawsze jest to zaletą? A może jednak w pewnych okolicznościach staje się obciążeniem?

Zewnętrzny PO przede wszystkim ma możliwość spojrzenia na rozważany problem “świeżym okiem”, bez nawyków, charakterystycznych dla osób, które na co dzień stykają się z daną rzeczywistością. Nawet jeśli spojrzenie to bywa mylące, pozwala zadawać pytania, które mogą posłużyć do potwierdzenia przyjętych założeń. Często rozwiązując pewne problemy, bazujemy na przyzwyczajeniach i utrwalanych schematach postępowania i przez to pomijamy pewne kwestie. Nie zauważamy je bo są one dla nas oczywiste. Możemy je dostrzec i uwzględnić w swojej pracy, dzięki osobom z zewnątrz, które poznając naszą rzeczywistość, zadadzą pytania, które my zupełnie pominiemy.

Pewna izolacja PO od wewnętrznych uwarunkowań firmy pozwala mu na skupienie się na realizacji wyznaczonego celu. Staje się “trzecią stroną” w negocjacjach pomiędzy potencjalnymi użytkownikami i zespołem realizacyjnym. Odpowiada za skuteczną komunikację obu stron, wzajemne zrozumienie postawionych celów i środków, jakie posłużą do dostarczenia wartościowego produktu.

Zewnętrzny PO to także jego doświadczenie z innych projektów. Nawet jeśli pochodzi z projektów o innej charakterystyce. Kompetencje, jakimi dysponuje zewnętrzny PO, zwiększają szanse powodzenia prac. Pozwalają identyfikować ewentualne ryzyka, trafniej wskazywać szanse, efektywniej dobierać podejście realizacyjne i potrzebne technologie. Doświadczony PO zaplanuje prace, trafniej oceni pracochłonność poszczególnych zadań i zweryfikuje wagę problemów napotykanych podczas realizacji zadań. Umiejętności PO mogą być również pomocne w standaryzacji prac. Odpowiada za przygotowanie odpowiedniego projektu aplikacji i dokumentację kolejnych etapy prac. Na koniec dostarcza dokumentację powykonawczą i wdrożeniową.

Wykorzystanie zewnętrznych zasobów oferuje większą elastyczność kosztową. Koszty mogą być dostosowane do intensywności prac i etapu, na jakim znajduje się projekt. Część wynagrodzenia może być zależna od jakości zakończonych prac, co dodatkowo zwiększa motywację i podnosi efektywność wysiłków.

Rola Product Ownera jest decydująca dla powodzenia projektu. Jego wybór przesądzi o modelu, w jakim powstanie finalny produkt. Podejmując decyzję warto rozważyć dostępne opcje i wybrać tę, która najlepiej odpowiada oczekiwaniom i możliwościom organizacji.

Udostępnij

Polecane artykuły

Pokaż wszystkie